Khamis, 10 September 2009

Anai-anai Menyerang Reban

Memandangkan cuaca yang tak menentu yang selalu panas terik,kadang-kadang selalu hujan dan adakala tidak hujan langsung menduga keimanan seseorang di bulan Ramdhan Al-MUbararak ini untuk mendidik umat Islam lebih terus melakukan ibadah dan bersabar tanpa rasa mengeluh.Cuaca di sini memang cerah sekali dengan keadaan cuaca yang panas terik menduga keimanan yang semakin cetek ini sebelum berbuka.Pada sebelah malam nya pula seringkali hujan melenakan dan melalaikan untuk meneruskan ibadah di malam hari selepas menunaikan solat terawih.

Tetapi lain pula cerita mengenai reban ayam kampung ni.Bila kata waktu hujan saja memang mula lah operasi bawah tanah(underground) bermula.Memang pada mula nya setiap hari periksa reban untuk mengelakkan apa-apa perkara yang tidak diingini berlaku.Rupa-rupanya anai-anai sudah naik,panjat,skodeng dan buat sarang dalam reban.Nasib baik perasan kalau tidak dalam beberapa tahun je dah roboh reban ayam.Dengan mata pedih dan terpisat-pisat,terpaksa merajinkan diri dalam keadaan cuaca panas terik ni membancuh racun anai-anai untuk menyeburkan reban ayam kampung ni.Maklumlah kerja malam memang macam ni,tak cukup tidur.

Sebelum tu kena musnahkan laluan serta sarang anai-anai ni kemudian sembur pula.Jikalau tidak tak hilang mereka ini dalam reban.Buat kerja ni kena tahan sikit baunya,dalam reban bukan setakat bau racun anai-anai,bau tahi ayam kampung ni boleh tahan jugabaunya.Harap-harap mereka tak selalu datang.Banyak pula nak layankan mereka ni.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Loading...