Rabu, 21 Disember 2011

Google pelindung keselamatan dalam reban

Baru-baru ini saya dijangkiti penyakit ketumbit.Keadaan ini begitu merimaskan apatah lagi apabila berhadapan dengan orang ramai dan kebanyakkan memandang sinis lalu mengusik 'mengendap' orang ke?Saya tak peduli apa orang nak cakap janji saya nak sihat.Apabila berhadapan dengan masalah ini,saya berjumpa dengan doktor mengatakan lain kali kalau nak bawa motor pakai helmet yang bervisor jika tidak habuk akan masuk mata.Jika dibiarkan atau tidak dititik beratkan penyakit ketumbit boleh berulang.Walhal saya ini dah lama tak bawa motor.Punya lah sakit bila operasikan mata ni.Baru saya sedar bahawa penyakit ketumbit yang saya hadapi ini adalah berpunca daripada habuk yang berterbangan di dalam reban.

Apabila kita menternak ayam kampung ini kita akan berhadapan dengan banyak habuk.Bila kita kendalikan jagung ada habuk,pegang dedak ada habuk,bersihkan sarang ayam ada habuk malah ayam terperanjat terbang pun kena habuk.Oleh kerana itu saya sarankan janganlah jadi macam saya ini,pakailah cermin keselamatan untuk menghindarkan habuk daripada terkena pada mata yang boleh mengundang pelbagai penyakit dan kemalangan.



Selasa, 13 Disember 2011

Anak Ayam Kampung Baru Menetas

Selepas serangan anjing liar ke reban saya ini yang mengakibatkan kematian sebanyak 30 lebih ekor,anak ayam sebanyak lebih kurang 30 ekor telah menetas...Rasa dan gembira bila anak-anak ayam ni menetas.Syukur alhamdulillah.Semoga ia cepat membesar dengan sihat hingga boleh dituai.See More


Ibu ayam dikurung dalam serkap membolehkan anak-anak ayam kampung menjadi lebih sihat


Tidak kurangnya pula anak ayam kampung dari inkubator

Selasa, 29 November 2011

Ibu dan Anak Ayam Kampung Yang Selamat


Selepas reban ayam saya telah diserang oleh anjing liar yang membunuh lebih kurang 40 ekor ayam kecil dan besar adalah satu kerugian bagi penternak ayam kampung seperti saya.Dalam kejadian tersebut beberapa ekor ibu ayam dan berpuluh anak ayam kampung yang mati hanya seekor ibu dan 10 ekor anak ayam telah terselamat.Mungkin ini rezeki atau stok yang tinggal pada masa akan datang.See more




Gambar Hiasan

Isnin, 28 November 2011

Reban Ayam Kampung di Pasang Zink


Setelah reban ayam kampung saya diserang dan dibunuh oleh anjing liar baru lah tukang kayu datang untuk memasang zink.Ok lah tu daripada tak datang langsung.Zink bersaiz 4 itu dipasang disekeliling kawasan reban untuk mengelakkan binatang liar lain masuk ke dalam kawasan reban.Ia digunakan kerana zink bersifat kuat dan licin.Selain daripada itu ia dapat mengurangkan suhu yang panas ketika cuaca cerah.



Khamis, 24 November 2011

Reban Ayam Kampung diSerang Anjing Liar


Baru-baru ini sedang sibuk membuat persiapan sebelum majlis perkahwinan adik saya reban ayam kampung saya telah diserang anjing liar.Ketika itu saya berada di tempat kerja.Alangkah terkejut apabila saya mendapat tahu apabila bapa saya menelefon mengatakan hampir separuh ayam saya mati dibunuh oleh anjing-anjing liar tersebut.Walaupun reban ayam kampung saya ini dipasang dengan jaring besi halus tetapi ia masih boleh dibolosi oleh anjing-anjing liar tersebut.Anjing-anjing ini menggunakan kekuatan gigi yang tajam boleh merobek jaring besi tersebut.



Memang sudah lama saya bercadang untuk memasang zink yang sudah dibeli tetapi memandangkan tukang kayu asyik sibuk melayan pelanggan lain untuk menyiapkan rumah binaan.Apa kan daya anjing-anjing liar sudah menyerang dahulu reban ayam kampung.Saya redha saja apa yang telah berlaku.Mungkin tak ada rezeki.Oleh itu kena terus bangkit daripada kegagalan untuk menjadi insan yang hebat :-) See More

Sabtu, 22 Oktober 2011

Kebersihan reban wajib dijaga

Reban ayam kampung wajib dijaga dan tidak boleh diambil ringan kerana jika sampah dan najis ayam tidak dibuang akan mengundang penyakit,bau busuk,lalat membiak dan keselamatan pada manusia.

Apabila najis yang banyak atau berkumpul pada satu tempat boleh menyebabkan lalat hinggap dan membiak dengan banyak.Bau busuk juga tidak menyenangkan hidung manusia atau sesiapa saja yang berbau.Ia boleh menyebabkan tidak senang pada penduduk sekitar.Ia juga menjadi tarikan pada setiap pemangsa kerana bau najis tersebut.

Untuk mengurangkan kadar bau tersebut disarankan supaya taburkan pasir sungai di tanah sekitar ayam bertenggek atau kawasan ayam selalu berkumpul.Ia boleh mengeringkan najis atau tahi ayam kampung ini dengan lebih cepat.Gunakan EM(Efective Microorganisme) untuk menghilangkan bau,mencepatkan najis itu kering dan mengurangkan pembiakan serangga pembawa penyakit.Dengan cara menggunakan EM ni adalah kawalan biologi dan tidak mencemarkan alam sekitar.

Penjagaan kebersihan ini boleh mengelakkan dan mengurangkan kadar penyakit dan kematian pada anak ayam yang berusia 1-3 bulan.Sampah-sarap seperti tulang ikan atau sisa makanan yang keras dan tajam kena dibersihkan untuk mengelakan daripada manusia terpijak yang boleh menyebabkan tercedera.Ia juga bertujuan bagi mengurangkan burung-burung lain singgah terutama sekali burung gagak yang suka mencuri makanan.

Oleh itu jaga kebersihan reban anda,jangan ambil ringan.Jika semua bersih,ayam sihat,manusia pun sihat.

Selasa, 20 September 2011

Sulftrim minuman ayam kampung


Ayam adalah haiwan yang mudah dijangkiti penyakit berbanding haiwan-haiwan lain.Ayam mudah dijangkiti penyakit lebih-lebih lagi ia kurang mendapatkan zat-zat atau memakan tumbuh-tumbuhan semulajadi di luar dari reban.Ayam memerlukan agen-agen penghantaran atau pengangkutan tambahan dalam badan bagi mengagihkan zat-zat seperti vitamin,oksigen dan ubat-ubat antibodi untuk melawan penyakit yang kita tidak nampak pada matakasar berbanding manusia, serba serbi lengkap.Adakalanya bukan semua penjual makanan atau ubat-ubat arif tentang ternakan kita. Mereka cuma kata brand ini bagus.Peniaga lain kata brand ini lagi bagus.

Kadang-kadang peniaga hanya mengatakan brand ubat minuman ini adalah yang terbaik masa kan harganya mahal. Apabila saya cuba masih tidak berhasil. Yang paling penting adalah jenis kandungan yang sesuai bagi masalah penyakit yang berlaku pada ayam melalui faktor simptom pada ayam kampung itu. Perkara ini kita kena lah rujuk pada pegawai verterinar atau orang yang lama pelihara ayam kampung. Nak ikut cara tradisional pun boleh juga kadang-kadang agak rumit sikit.

Oleh itu saya telah mendapat nasihat supaya menggunakan ubat minuman ayam mengandungi sulfat yang menjadi agen penghantaran atau pengangkutan zat-zat dalam sistem badan ayam. Ketika itu simptom-simptom penyakit masih kelihatan walaupun dah beri ND, saya melihat ada perubahan pada ayam saya selepas memberi ubat minuman tersebut.





Khamis, 15 September 2011

Herba untuk ayam kampung

Sejak kebelankangan ini anak ayam kampung saya menunjukkan simptom atau tanda-tanda tidak segar dan tidak bermaya.Keadaan ini mula merisaukan saya kerana takut jika perkara lama berulang kembali iaitu kematian secara mengejut dan mendadak.Saya mula merasa hairan kenapa perkara ini berlaku kerana pada peringkat awal saya telah memberi vaksin Newcastle Disease (ND) tetapi simptom mencungap dan banyak tidur.

Dengan tidak melengahkan masa saya telah menghubungi pegawai veterinar Alor Gajah En Jaafar untuk mendapatkan khidmat nasihat daripada beliau.Dengan segera beliau telah datang ke reban saya untuk melihat keadaan yang telah berlaku.Beliau menyatakan anak-anak ayam ini terkena penyakit puru iaitu bengkak-bengkak kecil pada muka yang awalnya saya menganggap ia adalah gigitan nyamuk.Ayam ini kekurangan zat makanan lalu mencadangkan sebelum anak-anak ayam kampung ini hendak turun tanah perlulah diberikan vitamin selama seminggu sebelum diturunkan.Reban didik pula hendaklah menghadap terbit matahari supaya mendapat khasiat.

En Jaafar mengatakan kadang-kadang jika kita memberi vitamin dalam bentuk minum belum tentu cukup bertahan untuk penyakit lain.Oleh itu ayam-ayam kampung perlulah diberikan tumbuh-tumbuhan dari luar reban yang merupakan herba bagi ayam-ayam kampung ini.




Ayam-ayam kampung tahu tumbuh-tumbuhan ini memberi khasiat kepada kesihatan ia tanpa kita mengetahui penyakit apa yang bakal mereka akan dapat.See more

Isnin, 22 Ogos 2011

Ayam Dilepaskan dua minggu sekali

Ayam-ayam ini akan dilepaskan pada waktu pagi sebelum diberi makan untuk nikmati rumput-rumput diluar kawasan reban bagi memastikan ayam-ayam kampung ku ini mendapat zat dan khasiat pada tumbuh-tumbuhan semulajadi.Secara tak langsung memberi antibodi kepada ayam-ayam ini.Masa kan kita mendengar ayam hutan mati sakit di dalam hutan.Jarang sekali bukan.Selepas ayam-ayam ini dapat melakukan riadah diluar ayam-ayam ini akan dipanggil untuk diberi makanan supaya senang masuk semula.Kalau lepaskan ayam-ayam kampung ini selepas diberi makan,jawabnya nya sampai petang pun belum tentu nak masuk kawasan reban semula.Apabila ayam terlalu banyak pula terpaksa mengambil tumbuh-tumbuhan ke dalam reban.See More

Penjagaan Anak Ayam Kampung Bersama Ibu

Anak-anak ayam kampung yang dieramkan secara semulajadi iaitu dieramkan oleh ibu ayam.Jika mengikut tarikh waktu menetas,anak-anak ayam ini akan diasingkan dalam kurungan atau reban didik bersama-sama ibunya bagi mengelakkan kematian di dalam sarang.Kematian berlaku mungkin disebabkan hama atau tidak makan.Lebihan telur-telur yang belum menetas perlulah dipindahkan ke sarang ibu ayam yang lain sedang meneram atau ke dalam inkubator.Jika dalam masa 3 hari tidak juga menetas,telur itu boleh dianggap rosak.

Anak-anak ayam yang baru menetas dikurungkan bersama-sama ibu ayamnya pada hari pertama tidak perlu diberikan makanan selama 1-2 hari untuk menyesuaikan diri dalam kurungan,kecuali air minuman saja disediakan.Hal demikian dilakukan untuk memberi anak ayam itu berehat sehingga kuat dan mendapat panas yang secukupnya daripada badan ibu ayam.Jika tidak anak ayam kurang berehat kerana ibu ayam hanya makan dan mengais mungkin akan mencederakan anak ayam.Cara begini pula anak-anak ayam kampung dapat mempelajari cara makan yang sepenuhnya daripada ibu ayam dan lebih segar(maksudnya bulu anak ayam lebih cantik).Untuk menghasilkan pengeluaran ayam,dalam masa kurungan seminggu atau dua minggu kemudian anak-anak ayam bolehlah diceraikan daripada ibunya.

Cara penjagaan ini dilakukan untuk memastikan ibu ayam sentiasa dalam keadaan sihat kerana ada masa ia untuk rehat selepas lama meneram bersama-sama anak ayam sebelum meneruskan proses mengawan semula.Jadi badan ayam betina atau ibu ini sentiasa dalam keadaan cantik dan menghasilkan kualiti telur pada masa akan datang.See more

Penjagaan Anak Ayam Kampung Berkelompok

Cara ini biasa saya lakukan apabila anak-anak ayam ini ditetaskan secara inkubator atau menceraikan anak ayam daripada ibunya.Cara ini dibuat sehingga anak-anak ayam kampung ini boleh berlari dan terbang dengan kuat.Jika anak ayam ini dilepaskan di dalam usia muda,sukar bagi ia untuk bersaing untuk mendapat makanan dan tempat berehat.

Anak-anak ayam kampung ini juga tidak tahan sejuk dan mudah terkena penyakit terutama sekali faktor cuaca yang sering berubah-ubah iaitu panas dan sejuk.Akan tetapi jika bulu ia sudah lebat maka anak-anak ayam ini tahan dari sejuk dan sempat lari jika hujan lebat turun.



Anak-anak ayam kampung ini akan dicampurkan dalam satu kurungan dalam lingkungan umur 5 hari hingga dua bulan bersama.Jika lebih umur dua bulan,anak-anak ayam kampung dewasa ini boleh diasingkan atau dilepaskan kerana kuatir ia akan membuli anak-anak ayam yang lebih kecil.Kurungan perlu disangkutkan dengan kain-kain buruk supaya jika berlaku cuaca sejuk,anak-anak ayam ini boleh berteduh disebalik celah-celah kain.

Anak-anak kampung ini dicampurkan bersama-sama untuk memastikan anak ayam dewasa boleh membimbing anak-anak ayam yang lebih kecil darisegi mencari atau memilih makanan dan mencari tempat berlindung.Oleh kerana itu anak-anak ayam ini boleh membesar dengan bagus dan risiko untuk mati adalah dalam kadar yang rendah.Cara ini juga boleh mengeratkan hubungan anak-anak ayam kampung ini dengan tuannya.Maka secara tak langsung akan lebih jinak lagi.See more




Ahad, 21 Ogos 2011

Penjagaan Anak Ayam Kampung

Anak ayam yang baru menetas perlu dijaga sebaik mungkin kerana ia adalah penentu bilangan dan hasil ayam pada masa akan datang.Jadi anak ayam kampung ini perlu dijaga dari aspek pemakanan,tempat tinggal,suhu dan kesihatan,Anak ayam kampung ini perlu dikurung dahulu di dalam reban didik bagi memastikan anak-anak ayam kampung ini benar-benar sihat dan kuat.Ada dua cara kurungan bagi anak ayam kampung ini iaitu secara bekelompok dan dikurung bersama dengan ibunya.Cara ini perlu dilakukan sebelum ia dilepaskan hidup bersama-sama ayam dewasa supaya ia dapat bersaing dan terus hidup masa akan datang.

Jumaat, 5 Ogos 2011

Kesan Hama terhadap manusia

Setelah mengemas sarang telur yang bersepah setelah tiada ayam lagi meneram,maka terdapat banyak lagi sisa-sisa hama masih merayau-rayau setelah disembur dengan racun hama.Jalan terakhir adalah membakar saja sisa daun serai dan surat khabar yang tertinggal.Inilah jalan paling berkesan dengan membakar sisa-sisa tersebut dikawasan berdekatan supaya asap sampah itu menghala ke arah sarang dan dpt membunuh hama yang tertinggal.

Sarang meneram ayam kampung itu disembur sekali lagi untuk memastikan kawasan sarang ayam itu benar2 bebas daripada jangkitan hama.Dapat melihat hama dengan merayap-rayap pergi ke arah badan melalui tangan.Lantas cepat-cepat saya tepuk dan sapu tangan untuk mematikan hama-hama itu.Satu badan miang dan gatal-gatal.Selesai kerja terpaksa mandi dengan shampoo dan sabun mandi untuk mematikan hama-hama yang sudah merebak satu badan.

Setelah tiga hari berlalu,badan ini masih miang dan gatal-gatal lagi mungkin akibat gigitan hama ini.Tido pun gatal,golekkan telur di inkubator pun gatal,main komputer pun gatal.Agak tersiksa juga hampir seminggu.Jalan penyelesaian ia,bantal-batal dijemur,kerusi pc disembur dengan ricsect,cadar dan selimut dibasuh dan bahagian luar inkubator disembur dengan racun hama.Kesimpulan kelemahan hama ini ialah mati pada racun hama dan panas matahari.

Selepas itu badan saya masih sedikit gatal-gatal mungkin bentan akibat gigitan hama dan saya hanya sapukan pada kawasan gatal dengan calomine lotion yang terdapat pada famarsi kerajaan,hilang gatal-gatal.Kesimpulannya ayam-ayam kampung betina ini perlu dishampookan dengan shampoo pencegah hama,kutu bagi mengurangkan penyebaran ia.

Jumaat, 22 Julai 2011

Ayam Betina Punca Pembiakan Hama

Baru-baru ini banyak ayam-ayam betina meneram tidak menjadi telurnya.Ada yang telurnya masuk angin,pecah,berebut meneram dan bila jadi atau menetas,peratusan anak ayam mati adalah tinggi.Apabila meneliti dengan lebih dekat lagi bahawa sarang meneram ayam kampung ini telah penuh dengan hama.Hama ini membiak dengan begitu banyak lalu menghisap darah yang boleh mengakibatkan ibu ayam kampung tersebut menjadi pucat dan kurus.Kadang-kadang ibu ayam kampung tersebut selalu keluar dari sarang meneram akibat tidak tahan gatal.Ini boleh mengakibatkan telur mudah terganggu dan tidak stabil untuk menjadi.Jika menjadi pun anak-anak ayam ini mudah lemah dan akhirnya mati akibat dihisap darah oleh hama dan gatal.Saya pun tidak tahu menggambarkan seksanya anak ayam tersebut sedangkan manusia pun tidak tahan gatalnya.

Apabila diteliti bahawa ayam yang saya dapat ini memang mempunyai banyak hama berbanding ayam kampung yang saya pelihara sebelumnya.Selalunya bila ayam kampung lama meneram dan menetas jarang ada hama atau jumlah yang kecil tetapi ayam kampung baru ini punya lah banyak seperti 'berpasir' dan kasar2 hamanya.Apabila setiap sarang baru dibuat pasti ada hama yang baru muncul.Oleh itu saya membuat kesimpulan bahawa hama ini wujud dengan banyaknya berpunca daripada pembawakan ayam betina.

Maka langkah terdekat pada masa ini,saya terpaksa menyembur racun hama pada sarang dalam keadaan sarang dalam keadaan kosong iaitu tanpa telur dan ayam.Manakala ayam betina yang belum meneram saya memandikan ia dengan syampoo anti hama dan kutu.



Selasa, 19 Julai 2011

Reban baru

Alhamdulillah berkat doa dan usaha saya serta rahmat dari Nya. Akhirnya saya telah berjaya telah menyiapkan reban atau sangkar ayam bagi mengawal anak-anak ayam kampung ini. Ini memberi lembaran baru bagi saya meningkatkan lagi hasil ternakan saya pada masa akan datang. Oleh itu dengan adanya reban kurungan ini, ia membolehkan ayam-ayam kampung ini dijaga dan kawal dengan rapi. Ia boleh mengawal kadar penetasan,kematian anak-anak ayam,kawalan penyakit dan mengurung hasil penuaian.














Rabu, 11 Mei 2011

Induk Baru Ayam Kampung Dimasukkan Untuk Stok Akan Datang


Baru-baru ini saya telah mengalami satu pengalaman yang agak mengerikan apabila kawasan ternakan ayam kampung saya telah dilanda penyakit yang menyebabkan hampir 95% kematian.Dengan berkat kesungguhan saya dan minat terhadap ayam kampung ini,saya tetap meneruskan usaha saya untuk meneruskan usaha bagi mengekalkan stok atau permintaan daging ayam kampung asli secara berterusan.Saya terus mencari dan mencari benih ayam kampung asli dengan kuantiti yang banyak.Berkat kesungguhan untuk menternak ayam, Allah swt telah membuka jalan dengan menemukan seorang kenalan yang sudi memberikan saya induk ayam kampung asli.Semoga perkara-perkara yang berlaku menjadi pengajaran pada saya untuk terus bangun dan bertindak dengan pantas untuk jadi orang yang hebat. :-) See more

Isnin, 9 Mei 2011

Penyakit Newcastle Disease(ND)

Penyakit Newcastle Disease(ND) juga dikenali sebagai penyakit Sampar Ayam adalah disebabkan oleh jangkitan sejenis virus.Penyakit ini boleh menyebabkan kematian ayam yang tinggi sehingga boleh mencapai pada kadar 70-100%.Penyakit ini boleh menjangkiti manusia yang menyebabkan penyakit mata.Wabak ND sering berlaku di Malaysia setiap tahun.Impak penyakit ini boleh memberi impak yang buruk terhadap ekonomi negara.Oleh itu jangkitan wabak penyakit ND perlu dikawal dan dibasmi dengan segera.

Tanda klinikal jangkitan penyakit seperti ternakan tidak cergas dan monyok,kepala teleng,kemerahan (hemoraj) pada kaki,kematian ayam berterusan bertambah banyak pada kadar yang tinggi (luar biasa) melebihi 3 hingga 100%.

Langkah pencegahan

A. Tanggungjawab orang awam

Lapor setiap kes kematian ayam dengan segera kepada Jabatan Perkhidmatan Veterinar(JPV) yang berhampiran

B. Kawalan pergerakan

Kawalan pergerakan di antar penternakan yang dijangkiti virus dengan yang tidak dijangkiti.

C. Suntikan vaksin untuk mencegah jangkitan penyakit

Suntikan vaksin adalah berkesan untuk menghalang dari penularan jangkitan wabak ND.
“Flock Profile” boleh membantu program pemvaksin untuk mengenalpasti tahap immuniti ayam di ladang.

D. Asing,singkir dan musnah

langkah pembasmian wabak ND adalah pemusnahan ayam(stamping out).Pemusnahan ini dijalankan untuk melenyapkan perumah virus ND.Ini boleh memastikan risiko penularan penyakit dapat dikawal.
Pemusnahan perlu dibuat dengan pantas untuk memendekan tempoh virus membiak dan tersebar

E. Kaedah Pelupusan

Pelupusan dengan menanam karkas ayam perlu dijalankan dengan segera,sebaik-baiknya dikawasan ternakan yang sama.Ini bertujuan untuk mengurangkan risiko virus dibawa keluar dari kawasan berjangkit
pembakaran karkas ayam boleh dijalankan jika kaedah ini tidak menimbulkan masalah alam sekitar

F. Pemusnahan lain-lain produk dan sisa

bahan seperti makanan,tinja dan telur boleh boleh menjadi pembawa virus
bahan ini tidak boleh dibawa keluar / dipindah dari kawasan yang terjangkit dan perlu dimusnahkan dan dilupuskan
bahan organik perlu ditanam dan dikambus terlebih dahulu sebelum keseluruhan kawasan didekotaminasi
bagi ternakan yang terletak dikawasan yang mempunyai paras air yang tinggi,pastikan kawasan pelupusan ditimbus secara membukit

DISINFEKSI DAN DEKONTAMINASI

Disinfeksi dan dekontaminasi perlu dijalankan terhadap perkara-perkara berikut

Kawasan reban
bekas makanan dan minuman
pakaian kerja dan bahan berasaskan kain
kenderaan
peralatan ladang

Jenis-jenis disinfektan yang sesuai

Larutan 4% sodium karbonat
Larutan karbonat dehidrat
Larutan 2% Sodium Hidrosida
Dettol,lysol,lindores,losan dan lain-lain

Sabtu, 8 Januari 2011

Ayam Jantan lebih Banyak daripada ayam betina


Menjadi masalah baru-baru ini adalah benih-benih yang terhasil kebanyakan adalah jantan. Apabila ayam-ayam ini meningkat dewasa,ayam induk atau bapak ayam menjadi ancaman kepada mereka. Ia bermula apabila ayam-ayam jantan muda sudah mula pandai mengawan.Habis dibelasah sehingga mati. Oleh kerana itu ayam-ayam jantan ini tidak boleh disimpan lama yang menjadi stok untuk pelanggan lebih-lebih lagi menjelang musim perayaan. Bagaimana caranya untuk mengekalkan stok-stok ayam jantan berlebihan ini daripada dikerjakan oleh ayam bapak atau ayam-ayam sebaya ?

Loading...