Sabtu, 12 September 2009

Reban Ayam Kampung Yang Bakal Siap

Memandangkan ayam-ayam ini semakin membiak sukar untuk dikawal kerana banyak anak ayam telah menetas.Ada 5 ekor,8 ekor hingga 12 ekor pun ada. Jikalau ada 10 ekor ibu ayam memang pening kepala. Ini menyebabkan masalah-masalah lain yang timbul seperti datangnya pemangsa iaitu biawak,helang,burung hantu(helang kucing) dan ular hitam(ular tedung).Adakalanya pula anak-anak ayam ini terjatuh ke dalam longkang apabila ibunya mencari makanan di kawasan berdekatan.Terpaksalah memungut anak-anak ayam tersebut. Kalau sekali tak apa tetapi seringkali.

Memandangkan bulan Ramadhan selalunya cuaca panas, anak-anak ayam kampung ini mudah dijangkiti penyakit. Walaupun telah diberi ubat dalam tangki minuman yang telah diletakkan di tempat berteduh seperti di bawah pokok hampir 30% sahaja dapat menjumpai tangki air tersebut. Ini mendorong peratus kematian anak-anak ayam kampung ini mati tinggi kerana tidak mendapat antibiotik untuk melawan penyakit. Jikalau dapat bertahan juga berkemungkinan berat badan akan susut secara mendadak.

Faktor-faktor ini lah yang mendorong penghasilan ayam kampung di sini berkurang pada masa akan datang apabila tidak dikurung setempat dan tidak dikawal. Oleh itu saya telah mengambil inisiatif membina sebuah reban yang berkonsepkan bebas dan mudah dikawal bagi stok ayam kampung pada masa akan datang dengan izin Allah SWT.


Gambarajah di atas menunjukkan keluasan reban yang bakal siap dibina

Reban ini mungkin akan siap selepas raya ini, kalau sekarang tak raya lah saya.

Ini adalah kawasan pelepasan ayam kampung mencari makan.




Bila Raya Hampir Tiba

Memandangkan beberapa hari saja hari raya saja akan tiba,maka banyak persediaan sedang dilakukan baik yang si miskin mahupun yang si kaya dan si jauh tak juga yang berdekatan.Ada yang sibuk membeli baju baru,langsir baru,kasut baru,kereta baru dan semua nya serba baru.Dalam sibuk membuat persediaan raya jangan lupa pula membayar zakat fitrah.Itu adalah harus dilakukan untuk membantu yang memerlukan.

Bagi saya tiada apa yang perlu dilakukan dalam persediaan raya kerana raya ni kena kerja.Kalau tak cari duit lebih pun susah sikit juga,kalau tak macam mana nak beraya sakan.Hari ini letih juga dibuatnya.Maka jiran-jiran dekat meminta petik petai.Malah ada juga yang ingin makan redang ayam pada hari raya ini.Oleh itu mereka telah tempah lebih awal lagi untuk mengelakkan stok kehabisan.Permintaan pun tak banyak 2 ekor,3 ekor paling banyak pun 6 ekor ayam kampung tapi kalau dah banyak mana nak simpan ayam?Kata mereka nak merasa juga rendang ayam kampung.Nasib mereka memang baik dan kena pada waktu nya kerana pada waktu ini lah ayam-ayam kampung ini banyak sudah membesar dan sebaya.

Boleh lah mereka makan ayam kampung ini dengan senang kerana masih lembut berbanding ayam yang sudah tua.Jikalau sudah tua pun masih boleh makan kerana pokok nangka ada di rumah saya(daun nangka direbus dengan ayam untuk melembutkan daging).Terpaksa hari ini sembelih 6 ekor ayam dan proses untuk stok orang jauh.Ini lah masalah yang dihadapi oleh saya sekarang untuk menyimpan ayam-ayam kampung dalam satu masa kerana tidak mempunyai tempat kurung ayam yang besar(reban).Mungkin dalam masa terdekat ni saya akan membina reban ayam kampung ini yang lebih besar bagi menampung stok ayam yang besar dan boleh dijual dalam satu masa.Yang penting,ayam kampung khasiat tinggi......

Khamis, 10 September 2009

Anai-anai Menyerang Reban

Memandangkan cuaca yang tak menentu yang selalu panas terik,kadang-kadang selalu hujan dan adakala tidak hujan langsung menduga keimanan seseorang di bulan Ramdhan Al-MUbararak ini untuk mendidik umat Islam lebih terus melakukan ibadah dan bersabar tanpa rasa mengeluh.Cuaca di sini memang cerah sekali dengan keadaan cuaca yang panas terik menduga keimanan yang semakin cetek ini sebelum berbuka.Pada sebelah malam nya pula seringkali hujan melenakan dan melalaikan untuk meneruskan ibadah di malam hari selepas menunaikan solat terawih.

Tetapi lain pula cerita mengenai reban ayam kampung ni.Bila kata waktu hujan saja memang mula lah operasi bawah tanah(underground) bermula.Memang pada mula nya setiap hari periksa reban untuk mengelakkan apa-apa perkara yang tidak diingini berlaku.Rupa-rupanya anai-anai sudah naik,panjat,skodeng dan buat sarang dalam reban.Nasib baik perasan kalau tidak dalam beberapa tahun je dah roboh reban ayam.Dengan mata pedih dan terpisat-pisat,terpaksa merajinkan diri dalam keadaan cuaca panas terik ni membancuh racun anai-anai untuk menyeburkan reban ayam kampung ni.Maklumlah kerja malam memang macam ni,tak cukup tidur.

Sebelum tu kena musnahkan laluan serta sarang anai-anai ni kemudian sembur pula.Jikalau tidak tak hilang mereka ini dalam reban.Buat kerja ni kena tahan sikit baunya,dalam reban bukan setakat bau racun anai-anai,bau tahi ayam kampung ni boleh tahan jugabaunya.Harap-harap mereka tak selalu datang.Banyak pula nak layankan mereka ni.
Loading...