Jumaat, 6 Februari 2009

Rumah Ayam

Apabila waktu membiak, ayam-ayam kampung ini akan bertelur dan meneram di tempat yang terdedah kepada bahaya pemangsa seperti anjing,biawak dan ular sawa. Ramai orang luar datang ke rumah yang ingin ayam kampung tidak dapat membeli ayam kerana sukar untuk menangkap ayam-ayam tersebut. Maka Kautsar terpaksa membina reban ayam berukuran 10 kaki x 10 kaki x 8 kaki untuk memudahkan ayam-ayam kampung mendiami reban tersebut dengan tempat tenggek yang selesa serta sarang telur mengandungi 18 buah untuk membiak.




Rajah di atas merupakan rekabentuk reban ayam yang baru dibina boleh memuatkan angaran 50 ekor ayam sahaja

















Rajah di atas menunjukkan tempat atau sarang bertelur ayam di dalam reban.


8 ulasan:

  1. Assalamualaikum Qausar..

    Aku doakan semoga nko berjaya dlm projek penternakan nko..ape2 hal nanti bole la kita sama2 kongsi pengalaman dan maklumat..

    W'salam..

    BalasPadam
  2. Salam..selalunya umur brapa baru ayam akan bertelur????ayam saya dah besar tapi masih tak bertelur???knapa ya???satu ekor jantan,3 ekor betina....kenapa ya???harap ada jawaban....

    BalasPadam
  3. Wslm.Biasa menjelang usia matang iaitu umur 6 bulan dah bertelur contohnya pada ayam saya.biasa penternak ayam menggunakan nisbah 1:10 atau 1:6 bermaksud 1 mewakili jantan dan selebihnya betina.Kalau masih belum nak bertelur carikan jantan yang kuat mengawan.Adakalanya ayam betina akan bertelur sendiri walaupun tak mengawan disebabkan hormon ayam tersebut meningkat.Telur tersebut tidak akan menjadi kerana tidak disenyawakan.Ikhtiar lah dulu cari ayam jantan yang baik dan lain-lain dulu.Wallahualam.

    BalasPadam
  4. Asalamualaikum.

    Bagaimana nak mengatasi ayam yang berebut tempat mengeram,padahal telah disediakan banyak tempat,tapi nak juga tempat yang telah di berisi,menyebabkan telur-telur rosak tidak menetas.

    BalasPadam
  5. salam, saya syafiqah ..dari Melaka, masih berjinak2 dengan menternak puyuh dan ayam kampong.. byk bnde sy blja dr blog cik din ni..

    nurishqa1288@yahoo.com

    BalasPadam
  6. slm...ternak ayam kat mane

    BalasPadam
  7. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    BalasPadam