Selasa, 20 September 2011

Sulftrim minuman ayam kampung


Ayam adalah haiwan yang mudah dijangkiti penyakit berbanding haiwan-haiwan lain.Ayam mudah dijangkiti penyakit lebih-lebih lagi ia kurang mendapatkan zat-zat atau memakan tumbuh-tumbuhan semulajadi di luar dari reban.Ayam memerlukan agen-agen penghantaran atau pengangkutan tambahan dalam badan bagi mengagihkan zat-zat seperti vitamin,oksigen dan ubat-ubat antibodi untuk melawan penyakit yang kita tidak nampak pada matakasar berbanding manusia, serba serbi lengkap.Adakalanya bukan semua penjual makanan atau ubat-ubat arif tentang ternakan kita. Mereka cuma kata brand ini bagus.Peniaga lain kata brand ini lagi bagus.

Kadang-kadang peniaga hanya mengatakan brand ubat minuman ini adalah yang terbaik masa kan harganya mahal. Apabila saya cuba masih tidak berhasil. Yang paling penting adalah jenis kandungan yang sesuai bagi masalah penyakit yang berlaku pada ayam melalui faktor simptom pada ayam kampung itu. Perkara ini kita kena lah rujuk pada pegawai verterinar atau orang yang lama pelihara ayam kampung. Nak ikut cara tradisional pun boleh juga kadang-kadang agak rumit sikit.

Oleh itu saya telah mendapat nasihat supaya menggunakan ubat minuman ayam mengandungi sulfat yang menjadi agen penghantaran atau pengangkutan zat-zat dalam sistem badan ayam. Ketika itu simptom-simptom penyakit masih kelihatan walaupun dah beri ND, saya melihat ada perubahan pada ayam saya selepas memberi ubat minuman tersebut.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan